Kinderen - Jongeren - Volwassenen


Schrijfproblemen: slordig schrijven, letters en/of cijfers omkeren,onvoldoende ontwikkeling van een voorkeurshand.

Moeite met knippen, scheuren, vouwen, tekenen.

Problemen in de fijne motoriek.

Planningsproblemen.

Problemen in de ruimtelijke oriëntatie.

Problemen in het zelfstandig uitvoeren van taken.

Concentratie- en aandachtsproblemen.

Kleuter- en schoolse vaardigheden


Moeite met aan- en uitkleden, veters strikken, knopen open en dicht maken, enz.

Weinig of moeilijk kunnen spelen.

Problemen in de fijne motoriek.

Beperkt inzetten van een lichaamszijde.

Problemen met douchen, wassen, haren kammen, enz.

Problemen in het zelfstandig uitvoeren van taken.

ADL (Activiteiten van het Dagelijks Leven)


Moeite met voortbewegen.

Angst om te vallen of te bewegen, niet graag schommelen of klimmen.

Problemen met zitten.

Beperkt inschakelen van een lichaamszijde.

Problemen in de oog-hand coördinatie en de fijne motoriek.

Moeite met samenwerking van de handen.

Onhandigheid, vaak iets omstoten of tegen iets aan lopen.

Beweging


Problemen in de prikkelopname en verwerking.

Overgevoeligheid voor tastprikkels: aanraking, bepaalde kleding of materiaal wordt als

vervelend ervaren.

Snel afgeleid zijn, moeite met concentratie, moeilijk stil kunnen zitten

Prikkelverwerking

Volwassenen : "DROOM" Coachen:  ergotherapie voor (jong)volwassenen met psychiatrische problemen, ASS, verslaving, ... "

Enkele verhalen over “Droom" coachen

Verslaving

Hij is op zoek naar zinvolle dagbesteding, liefst werk. Hij woont alleen in een sociale woning en heeft een verslavingsprobleem (alcohol en andere drugs). Samen met zijn huisarts en andere hulpverleners (thuisverpleging, OCMW, …) werken we aan zijn “drempels”, we ruimen deze één voor één op en gaan samen op zoek naar werk.

Autisme

Hij woont nog thuis, zijn “leefwereld” is net iets anders dan de maatschappij. Bepaalde “verwachte” vaardigheden zijn iets minder of trager. Samen gaan we hieraan werken en probeer ik als ergotherapeut een brug te zijn. Zijn vaardigheden maken we sterker, en we proberen aanpassingen te maken in zijn zoektocht naar een daginvulling en tewerkstelling.

Fysieke beperking

Hij heeft een mindere mobiliteit, woonde tot nu thuis met de nodige ondersteuning. Samen met hem en zijn ouders gaan we op zoek naar zelfstandig leven. Hij zit momenteel op “kot”, samen leren we hem veilige “transfers” doen, zich aankleden, zelfstandig naar de winkel, poetsen, koken, enz. Alles wat hij nodig heeft om zelfstandig te leven.


Ergo-Droom helpt door samen te kijken naar het verleden ( verslaving, depressie, fysieke beperkingen, autisme …), het heden, samen te bouwen aan een droom ( nieuw werk vinden, oude hobby’s heropnemen, vrienden bezoeken, zelfstandig leven, ….)

Vertrekken vanuit "het zijn"


Wat kan ik goed? (sterktes, competenties,..)

Waar wil ik naar toe? (wat is mijn droom)

Wat wil ik bannen uit mijn leven? (wat stoort, hindert me)

Waar ben ik trouw aan? (wat is belangrijk)

Waar ben ik klein in? (zwaktes)

We staan via verschillende methodieken stil bij

Samen zoeken naar (vrijwilligers) werk (jobcarving-jobmatching)

Samen zoeken naar planning en concreet maken van dromen.

Werken aan zelfvertrouwen door succeservaringen.

Vinden van rust door te leren plannen

Vertrekken vanuit sterktes.

Ombuigen van zwaktes


We gaan samen op pad:

Share by: