Bio

Kinderen/jongeren

Volwassenen

Rughygiëne

Hoe ?

Contact

 
         
  Rughygiëne      
         
 

Wie al eens rugklachten heeft gehad, weet hoe belangrijk je rug is.  

Tijdens persoonlijke- of groepsvormingen (in de praktijk, thuis of op het werk) omtrent rughygiëne krijg je tips en adviezen waarom bewegen, werken en slapen met aandacht voor je rug belangrijk is.  

Rugletsels of bijvoorbeeld een “hernia” ontstaan vaak na de spreekwoordelijke druppel. Ze krijgen die hernia niet door één foute beweging, maar doordat ze die beweging al honderden keren fout hebben gedaan.

Om rugklachten te vermijden moet er een gezond evenwicht zijn tussen belastbaarheid en belasting. De belastbaarheid van uw rug kunt u verhogen door hem in een goede conditie te houden. De belasting kunt u verlagen door handelingen en gewoontes te vermijden die slecht zijn voor uw rug, zoals voorovergebogen tillen of onderuitgezakt zitten.  

Een goede rughygiëne is niet moeilijk, maar vraagt soms wel wat aanpassing.  


We kijken samen met u naar: 

 
     
  - uw houding:

Probeer steeds de natuurlijke kromming van uw rug te respecteren en aandacht te
hebben voor uw houding, of u nu zit, staat of stapt. Zo worden uw rugspieren correct belast.
Samen kijken we wat voor u de beste houdingen zijn.
 
  - uw werkplek:

Zit u vaak voor de computer? Dan bekijken we samen naar een aangepaste stoel en werktafel en
of uw computerscherm op de juiste hoogte staat.
Aanpassingen hoeven niet altijd duur te zijn. De juiste instelling van een rugleuning van een bureaustoel
of een kussen om de hellingsgraad van een stoel aan te passen kunnen al veel helpen.
We bekijken niet alleen uw rug, maar uw volledige houding.
 
  - Beweeg:

Zorg voor voldoende beweging. Het is een fabeltje dat rugpijn overgaat door enkel te rusten.
Als u niets meer doet, zullen de klachten op termijn net verergeren. Samen kiezen we voor de juiste sporten:
we bekijken samen uw interesses en mogelijkheden. U kan uw rugspieren ook gericht trainen, via oefeningen
die we in de praktijk aanleren of onder begeleiding van een kinesitherapeut.
 
  - Til op de juiste wijze:

We leren u op een rugvriendelijke wijze lasten te tillen of dagdagelijks activiteiten doen.
 
 
- Slapen doen we vaak:

Zorg voor een matras en bedbodem die voldoende en op de juiste plaatsen ondersteuning biedt.
Bij de aankoop van een nieuw exemplaar informeert u zich het best vooraf zodat u weet waarop te letten.
We kijken ook naar uw slaaphouding.
 
 
- Jong geleerd ...


In de praktijk leren we kinderen/jongeren om te bewegen en een correcte houding aan te nemen (spelen, studeren, …).
Kleine kinderen kunnen van nature al “juist” tillen, maar verleren dit na verloop van tijd.
Ze zijn ook volop bezig hun spieren te ontwikkelen en hun lichaam uit te bouwen. Wanneer kinderen alleen maar stilzitten, leggen ze geen basis voor een gezond en getraind lichaam.
Ook de juiste speelhouding zowel op de grond als tijdens het gamen of gsm/tablet gebruik nemen we op.