Bio

Kinderen/jongeren

Volwassenen

RughygiŽne

Hoe ?

Contact

 
         
  Ontwikkelings- en leerstoornissen      
         
   
 
Kleuter- en schoolse vaardigheden:


Schrijfproblemen: slordig schrijven, letters en/of cijfers omkeren,onvoldoende ontwikkeling van een voorkeurshand.
Moeite met knippen, scheuren, vouwen, tekenen.
Problemen in de fijne motoriek.
Planningsproblemen.
Problemen in de ruimtelijke oriŽntatie.
Problemen in het zelfstandig uitvoeren van taken.
Concentratie- en aandachtsproblemen

 

 

 
   
  ADL (Activiteiten van het Dagelijks Leven):

Moeite met aan- en uitkleden, veters strikken, knopen open en dicht maken, enz.
Weinig of moeilijk kunnen spelen.
Problemen in de fijne motoriek.
Beperkt inzetten van een lichaamszijde.
Problemen met douchen, wassen, haren kammen, enz.
Problemen in het zelfstandig uitvoeren van taken.
 
   
  Beweging:

Moeite met voortbewegen.
Angst om te vallen of te bewegen, niet graag schommelen of klimmen.
Problemen met zitten.
Beperkt inschakelen van een lichaamszijde.
Problemen in de oog-hand coŲrdinatie en de fijne motoriek.
Moeite met samenwerking van de handen.
Onhandigheid, vaak iets omstoten of tegen iets aan lopen.
 
   
  Prikkelverwerking:

Problemen in de prikkelopname en verwerking.
Overgevoeligheid voor tastprikkels: aanraking, bepaalde kleding of materiaal wordt als vervelend ervaren.
Snel afgeleid zijn, moeite met concentratie, moeilijk stil kunnen zitten